pradi
 

















 
 
 
 
 Teli vyskupo Jono Borutos SJ kaldinis kreipimasis Teli vyskupijos tikiniuosius
 
 

Mieli Broliai, Seserys, tikintys Krist!

Kasmet per Kald ventes mus pasiekia Diugioji inia – Luko antrame skyriuje nusakyta tokiais odiais: „Angelas jiems tar: Nebijokite. Štai skelbiu jums did diaugsm… iandien… jums gim Iganytojas” (Lk 2, 10).

Kasmet, per Kaldas vieni kitus sveikindami, linkime to diaugsmo ir i to diaugsmo kylanios ramybs… Taiau, kad tas diaugsmas tapt ms diaugsmu, reikia kai ko daugiau, nei vieni kitiems tik odiais isakyt palinkjim… Reikia Betliejaus piemen pavyzdiu skubti susitikim su Iganytoju Kristumi.

Prie ias Kaldas, lankydamas ms vyskupijos dekanatus, Jums kalbjau, kad bt absurdikas nesusipratimas, jei emikai tarpusavyje bendraudami mgintume atvsti pastamo ar draugo gimtadien be paties to vents „kaltininko”. Es kam jo reikia? Ikelsime puot ir be jo, o svarbiausia - ne jam. Tarpusavyje jo draugai vieni kitus apdovanosime dovanlmis, kadangi sukaktuvininko toj ventj nebus, brangesni dovanli vieni kitiems teikti galsime… Visi suprantame, kad taip „atvstas” draugo gimtadienis bt kakoks absurdas, parodija… Ir vargu ar atnet to diaugsmo, kuris kyla tikrai ir nuoirdiai bendraujant su draugais.

Nemalonu konstatuoti, kad ms dienomis vis didesnis skaiius moni taip bando atvsti didiausio ms Draugo Kristaus gimtadien. Todl Kald diaugsmas ir ramyb nepasiekia taip netinkamai Kaldas ventusi moni irdi. Ramyb ir diaugsmas neateina j eimas.

Kad Kald diaugsmas pasiekt mus ir ms eimas, reikia susitikti su Kristumi. O tai manoma dviem bdais: dalyvaujant kartu su visa eima Miiose-Eucharistijoje, priimant Jz savo irdis v. Komunijoje ir skaitant bei siklausant kit skaitom Dievo od – ypa Naujj Testament ir j apmstant maldoje. Ypa kartu eimoje j skaitant ir bendrai eimoje meldiantis.

Ši met Advento pradioje ms katalikikus knygynus pasiek Lietuvos Vyskup Konferencijos ileistas Naujojo Testamento nauja laida su prel. Antano Rubio komentarais. Kvieiame visas katalik tikinij eimas, visus ms vyskupijos tikiniuosius sigyti leidin, o per ias Kaldas siklausyti vis Lietuvos vyskup i met Advento proga parayt ganytojik laik apie Dievo odio – Šventojo Rato, o ypa Naujojo Testamento reikm ms gyvenime. Naujasis Testamentas – tai Jo – Kristaus, Dievo, tapusio mogumi, gimusio kdikiu Betliejaus prakartlje, odis mums. Jame Jis yra ir su Juo tame Dievo odyje mes taip pat susitinkame. Taigi pateikiame Js apmstymui Lietuvos Ganytoj laik.


Lietuvos ganytoj laikas „Dievo odis ms gyvenime“


Mieli kunigai, vienuoliai ir vienuols, brangs tikintieji!

Kiekvien kart, kai veniame Eucharistij, esame siuniami pasaul kaip Kristaus mokiniai. Šiame pasaulyje, deja, dar tiek daug skausmo, kanios ir neteisingumo, o mes patys jauiame, kad ne visuomet esame „ems druska“ ir „pasaulio viesa“ (plg. Mt 5, 13. 14). Kas mums galt padti?

Banyia visada buvo sitikinusi, kad jos gyvenim palaiko bei gaivina Eucharistija ir Dievo odis (plg. DV 21). Pati Banyia gimsta klausydama Dievo odio, o jos uduotis – skleisti j pasaulyje. „Kaip uolus dalyvavimas eucharistiniame slpinyje ugdo Banyios gyvastingum, taip galima tiktis, kad i auganios pagarbos Dievo odiui, kuris ‘ilieka per amius’, suklests naujas dvasinis gyvenimas“ (DV 26).

Dievo odis mums skelbia Tvo meil, pasiekusi virn Jo Snaus siknijimu. Jzus yra tobulas ir galutinis Dievo odis, Jo apreikimas. Kaip moko Vatikano II Susirinkimas, „nebelauktina jokio naujo vieo apreikimo, iki garbingai pasirodys ms Viepats Jzus Kristus“ (DV 4). Katalik Banyios katekizmas paaikina, kad „amiams bgant yra buv vadinamj ‘privai’ apreikim, kai kurie j buvo banytins valdios pripainti. Taiau jie nepriklauso tikjimo lobiui. Jie turi ne ‘pagerinti’ ar ‘papildyti’ galutin Kristaus Apreikim, bet tam tikroje istorijos epochoje padti j pilnutiniau igyventi“ (KBK 67). Todl „krikioni tikjimas negali priimti ‘apreikim’, kurie bando viryti ar taisyti Kristaus ubaigtj Apreikim“ (t. p.). Nordami bti Kristaus sekjais, turime ne smalsauti ir iekoti nauj dalyk, o gyventi pagal jo paskelbt Evangelij.

Dievo odis nra antraeil dovana, o veiksminga gailestingojo Tvo pagalba kiekvieno laikmeio mogui. Šis odis leidia naujai pamatyti ms gyvenim ir mirt, draugyst ir skausm, meil ir eim, darb ir asmeninius santykius, vis mogaus gyvenim. J skaitydami mes naujai pastame save, savo brolius ir seseris, mokoms kurti nauj, meils sakymu pagrst visuomen. Todl Dievo odiui krikionio gyvenime visada turi bti teikiamas pirmumas.

Vatikano II Susirinkimas ir liturgin reforma padjo geriau suvokti Dievo odio reikm. Lietuvoje jau nemaai tikinij turi Šventj Rat ar bent Naujj Testament. Ijusi nauja jo laida su vertingais prel. Antano Rubio komentarais plaiau atvers dvasinius Šventojo Rato turtus.

Vis dlto dar ne visi tikintieji nuolat skaito Šventj Rat, ne visada lengva j suprasti, ne visus skaitanius Dievo odis veiksmingai pakeit. I ties odio kelias mogaus ird yra sunkus ir ilgas. Savo krikionikajame gyvenime danai laikoms i tv paveldtos religins ir moralins tradicijos, taiau ne visuomet Dievo od priimame kaip tikr ms gyvenimo pagrind; retai patiriame, kad Jzus, kur pastame skaitydami ir medituodami Evangelij, kiekvienam i ms gali padti naujai pamatyti savo viet ir uduot visuomenje, suvokti savo, kaip Dievo vaiko, kilnum.

Ypatingu bdu Dievo odis nuskamba liturgijoje, slpiningai, taiau tikrai priartindamas Krist: „Jis yra savo odyje, kaip pats kalba, kai Banyioje skaitomas Šventasis Ratas“ (SC 7). Tikintieji ia maitinami prie Dievo odio stalo, klausosi Kristaus ir su juo vienijasi, Šventosios Dvasios kvpti lovina Tv. sitraukdami liturgij, ypa vsdami Eucharistij, mes savo tikjimu ir malda atsiliepiame Dievo prakalbinti. I liturgini apeig isiskiria Valand liturgija, kurioje pats Dievo odis tampa ms atsiliepimu: recituojame psalmes, kurios, kaip ir visas Šventasis Ratas, yra kvptieji tekstai, o kartu – tikra ir karta mogaus malda.

Šventojo Rato skaitiniai liturginse apeigose turi bti skaitomi su deramu ikilmingumu, kad susirinkusi bendruomen tikrai pajust – ia skelbiamas Dievo odis. Skatintina, kad skaitinius skaityt pasireng pasaulieiai, paprastai – tik primusieji Sutvirtinimo sakrament. Pasirengimo santuokai kursai, priesakramentin katechez, pamokslai per santuokos ar laidotuvi apeigas, eim lankymas yra gera proga padti ne tik tikintiesiems, bet taip pat Šventojo Rato dar nepastantiesiems igirsti Dievo od kaip jiems skirt gerj ini. Kriktijamieji ar j tvai, Santuokos sakrament priimantys suadtiniai turt patys isirinkti Šventojo Rato skaitinius, su jiems padedaniu kunigu ar katechetu galt pasikalbti apie pasirinkim.

Taiau neutenka Dievo od igirsti pamaldose, reikia nuolat patiems j skaityti. Asmeninis ar bendruomeninis Šventojo Rato kaip Dievo odio skaitymas (lectio divina) ne tik padeda pasirengti vaisingai dalyvauti liturgijoje, bet ir suvokti Dievo vali savo gyvenime. Šventj Rat atveriame slegiami ar keliami visos savo patirties ir gyvenimo vyki, trokim ir sieki, skmi ir sunkum, jausdamas savo vert ir laisvs nat. Gilindamiesi Dievo od, jo viesoje velgdami vairiausias situacijas, kontempliuodami Jzaus paveiksl pamatome, koks pagal Dievo nor turi bti autentikas mogaus gyvenimas. Tada maldoje kreipiams Viepat praydami jg gyventi pagal od ir grtame kasdienyb su nauju tikjimu, viltimi bei drsa.

Idant Dievo odis perskverbt vis ms gyvenim, btina, kad kunigai ir pasireng pasaulieiai padt kitiems skaityti ir klausytis Dievo odio. Galima pasinaudoti vairiais Šventojo Rato bendruomeninio skaitymo metodais, kuri naudingum patvirtino Banyios patirtis, organizuoti deram katechez ar kursus. Tegul nebna n dienos be Dievo odio. Tegul nelieka nei eimos be Šventojo Rato, nei parapijos be Šventj Rat drauge skaitanios bendruomens.

Epochoje, kai tiek daug nusivylusi, nematani prasms, pasaulyje pasimetusi moni, vien Dievo odis ilieka amiams, nugali visa ir teikia vies. Jzus skelbia „Palaiminti tie, kurie klausosi Dievo odio ir jo laikosi“ (Lk 11, 28). Tegul siknijusio odio Motina Mergel Marija, „tikjusi, jog isipildys, kas Viepaties jai pasakyta“ (Lk 1, 45) ir raginusi daryti vis, k tik Jzus lieps (plg. Jn 2, 5) moko mus visada teikti pirmenyb Dievo odiui ir juo vadovautis.

Lietuvos vyskupai


Mieli Teli vyskupijos emaii ems tikintieji, te is visos Lietuvos Ganytoj laikas pasiekia Js irdis, tepadeda jis Jums danai susitikti su Kristumi Jo odyje. Skaitant, apmstant ir taip Kald diaugsmas tebna Js irdyse!

Jonas Boruta SJ, Teli Vyskupas

Teliai

2006, Šv. Kaldos

P.S.: Gerbiamus klebonus ir kunigus praome paskaityti tikintiesiems kreipimsi ir Lietuvos Ganytoj laik per visas Kald v. Miias suaugusiesiems. Vaik v. Miiose k nors i io teksto papasakokite vaikams pritaikytu ir jiems suprantamu bdu. Taip pat Kald oktavoje, pvz., per Šv. Šeimos vent, aukojant v. Miias parapij eimoms ir meldiantis u jas.

Per Kald ventes, v. Mii pabaigoje, prie palaiminim, paskaitykite mald i sveikinimo atviruko „Kald malda i 1904 met maldyno”.

Teli vyskupijos kurija

 
 
   
 
     
1998-2002, 2003-2005, 2006-2020 Katalik interneto tarnyba, info@kit.lt
 
  pradi